tisdag 4 mars 2014

En årsredovisning som lovar gott

Ikväll är det årsmöte och jag har tagit en snabb titt på årsredovisningen. Jag slänger in en brasklapp omedelbart eftersom jag knappast är någon expert på årsredovisningar. Men vad jag kan se verkar vi vara på väg åt rätt håll.

Vi hade intäkter på 44,5 miljoner kronor, den högsta siffran sedan 2008. Vi gör bara gör en mindre rörelseförlust: minus 692000 kronor, att jämföra med drygt 8 miljoner kronor minus 2012. Därför räcker det med ett externt kapitaltillskott (i praktiken ett lån som vi ska betala tillbaka när vi kan) på "endast" 400000 kronor, jämfört med hela 8,1 miljoner kronor 2012, för att vi fortsatt ska ha positivt eget kapital (nu nere på 129000 kronor). Lönerna till spelare och tränare var 12,7 miljoner kronor, vilket till exempel kan jämföras med 16,6 miljoner kronor förra året vi var i allsvenskan (2011). Om jag inte ser fel har vi också dragit in över 4 miljoner kronor på spelarförsäljningar och utbildningsbidrag - undrar varifrån?

Jag ser fram emot djupare analyser av årsredovisningen från dem som är kunnigare än jag.

Inga kommentarer: